Ko vajadzētu zināt par autonomajām automašīnām?

Vidējais auto mūžs Latvijā, no glaunas izrādīšanas spožā auto salonā līdz pārstrādei metāllūžņos, ir gandrīz 20 gadi. Tas ir vēl viens iemesls, lai, iegādājoties auto, izvēle tiktu veikta rūpīgi. Tas nenozīmē tikai izskatīt visu šodienas tirgus piedāvājumu, bet arī apzināties, kādi modeļi tajā parādīsies jau tuvāko gadu laikā. Vistuvākajā nākotnē jauni sasniegumi bez vadītāja automašīnu tehnoloģijas laukā ne tikai izmainīs to, kādus auto mums piedāvās ražotāji, bet arī to kā mēs saprotam pārvietošanos ar automašīnu. Informācijas tehnoloģiju giganti rūpīgi strādā pie mākslīgās inteliģences, sensoru, kameras, radaru un datu pārstrādes tehnoloģijām un šis darbs mūs ir novedis ļoti tuvu jaunas autobūves vēstures lapas pāršķiršanai.

Autonomās vadīšanas sistēmas ir šā brīža svarīgākais kaujas lauks autobūves industrijā. Likmes ir ļoti augstas, jo šī tehnoloģija piedāvā ievērojami samazināt pārvadājumu izmaksas. Atšķirībā no šofera ar miesu un asinīm, autonomās mašīnas nekad nenogurst. Tās pārvadās produktus un pasažierus visu dienu un turpinās to darīt arī dziļā naktī, kad mēs gulēsim ciešā miegā. Autonomos auto vadīs datorprogrammas, kuras nepieļauj neuzmanības kļūdas, nesēžas pie stūres nogurušas vai esot alkohola reibumā, nepārkāpj noteikumus un nevēlas izrādīties, braucot agresīvi. Līdz ar to izņemot cilvēku no vienādojuma, ceļu satiksme nākotnē solās būt daudz drošāka, kā tā ir mūsdienās.

Ražotāji sola, ka autonomas vadīšanas sistēmas kļūs par normu visos jaunajos auto modeļos līdz 2025. gadam. Tas gan nenozīmē, ka pēc 25. gada nevarēsim iegādāties automašīnu ar stūri un pedāļiem. Vismaz sākotnēji lietotājiem tiks piedāvāta izvēle, vai tie vēlas doties izbraucienā pasažiera statusā, uzticot visu vadību auto datoram, vai tie vēlas kontrolēt atsevišķus vadības aspektus paši, vai arī braukt pilnībā tradicionāli. Tomēr nav izslēgts, ka šī brīvība varētu tikt ierobežota, kad autonomās vadības sistēmas kļūs daudz drošākas par cilvēkiem. Tas būs lēmums, kuru pieņems katras valsts likumdevēji. Atsaucoties uz dažādu pētījumu rezultātiem, cilvēciskas kļūdas ir galvenie iemesli vairāk kā 90% visu ceļu satiksmes negadījumu. Nav grūti iedomāties, ka, gadījumā, ja autonomās vadības sistēmas uzrādīs būtiski zemākus ceļu satiksmes negadījumu rādītājus, daļa sabiedrības vēlēsies izskaust tradicionālo stūrēšanu no ielām pilnībā, saglabājot to tikai kā hobiju, kuram nodoties speciāli paredzētās autosporta trasēs saņemt jaunākos kredītus Latvijā 1000 EUR.

Autonomās auto vadīšanas sistēmas potenciāli varētu izmainīt arī automašīnas un braucēja attiecības no īpašuma tiesību perspektīvas. Patērētāji, tā vietā, lai sekotu šodienas modelim un iegādātos auto savā īpašumā, varētu izvēlēties abonēt mobilitāti, kā pakalpojumu. Līdzīgi šodien izmantojam “Uber” aplikāciju savos viedtālruņos, lai izsauktu šoferi pie mūsu durvīm, iespējams, nākotnē, ar līdzīgu pakalpojumu palīdzību, mēs varēsim sazināties pa tiešo ar pašu auto. Izgriežot no šīs operācijas starpnieku – šoferi, par kura darbu ir jāmaksā nauda, šādi pakalpojumi varētu kļūt daudz lētāki.

Tas, ka nākotnē lauvas tiesu auto vadīšanas uzticēsim datoriem, gan nenozīmē, ka mēs varēsim izvairīties no autovadītāju tiesību kārtošanas. Tomēr testi, lai iegūtu vadītāja apliecību, atšķirsies no tiem, kādus pildām šodien. Tāpat kā mūsdienās ir dažādu kategoriju vadītāja apliecības , dažiem autovadītājiem drīkstot vadīt tikai auto ar automātisko ātrumkārbu, arī nākotnē tiesību kārtošana notiks vairākos slāņos. Būs iespējams nokārtot pilnvērtīgas autovadīšanas tiesības, pildot testus, kādiem jaunajiem vadītājiem ir jāiziet cauri šodien, bet būs arī ierobežotas vadītāja apliecības, kuru īpašniekiem būs tikai jāsaprot kā darbojas autonomās vadīšanas sistēmas un kā ar tām rīkoties.

Compeuro palīdzēja šī raksta tapšanā un viņi var arī tev palīdzēt apvienot kreditus!